AdBlue (registrovaná obchodná známka VDA) je v Európe a v krajinách príjímajúcich európske emisné limity kvapalné aditívum, ktoré využíva technológiu SCR, ktorá sa využíva pri úprave výfukových plynov naftových motorov na úroveň emisných limitov Euro 4 a vyšších. Ide o chemicky vysoko čistý vodný roztok močoviny, vyrobený z čistej močoviny a demineralizovanej vody. Jej presné zloženie (32,5% močoviny, 67,5% vody = AUS 32 - Aqueous Urea Solution) umožňuje stanoviť bod počiatku kryštalizácie na -11 °C a je špecifikované v norme DIN 70070.[1]
V USA je s počiatkom platnosti emisných limitov EPA / CARB 2010 používaný adekvátny produkt pod názvom DEF (Diesel Exhaust Fluid).
AdBlue je vstrekované pred katalyzátor výfukových plynov, kde sa močovina najprv čo najrovnomernejšie mieša s výfukovými plynmi, rozkladá sa vplyvom tepla za prítomnosti obsiahnutej vody na amoniak (NH3) a oxid uhličitý (CO2).[2] Amoniak ďalej na povrchu katalyzátora (za predpokladu prítomnosti chemického katalyzátora na stenách buniek telesa katalyzátora vytvorených pre maximálnu reakčnú plochu) reaguje s oxidmi dusíka (NOX), ktoré vznikajú pri spaľovaní. Z výfuku tak namiesto väčšiny NOX odchádza neškodná vodná para a dusík.
Spotreba AdBlue predstavuje približne 4 až 6% spotrebovaného paliva[3], pričom vyššia spotreba sa dá väčšinou predpokladať u prísnejších emisných limitov.
Podmienkou uvedenej reakcie je dostatočná teplota výfukových plynov a vlastného katalyzátora. Preto je výfukový systém väčšinou vybavený senzormi teploty na vstupe (niekedy aj na výstupe) z katalyzátora. Množstvo AdBlue je dávkované až po dosiahnutí požadovanej teploty reaktoru v množstve závislom od signálu tzv. NOx senzoru umiestneného pred, za, alebo na oboch miestach katalyzátora podľa použitého riadenia systému aby nedochádzalo k vzniku páchnucich zlúčenín amoniaku, kryštalizácii nadbytočnej močoviny na výstupe z výfuku alebo prekročenia legislatívneho limitu NOx pri aplikácii malej dávky.